HAUT-COMMISSARIAT AUX DROITS DE L’HOMME « OFFICE OF THE HIGH COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS
PALAIS DES NATIONS « 1211 GENEVA 10, SWITZERLAND

Mandates of the Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of
opinion and expression and the Special Rapporteur on the situation of human rights in Cambodia

REFERENCE:
UA KHM 4/2017

6 September 2017

We have the honour to address you in our capacity as Special Rapporteur on the
promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression and Special
Rapporteur on the situation of human rights in Cambodia, pursuant to Human Rights
Council resolutions 34/18 and 30/23.

In this connection, we would like to bring to the attention of your Excellency’s
Government information we have received concerning administrative and legal
measures against media outlets which would severely restrict the independence of
media in Cambodia.

According to the information received:
Revocation of license and closing of radio stations

On 11 August 2017, the Ministry of Economy and Finance requested the Ministry
of Information to take action against the US-funded radio outlets Radio Free Asia
(RFA) and Voice of America (VOA), for failing to pay taxes and not being
licensed as news organizations with the Ministry of Information. This coincided
with a statement by the Prime Minister ordering officials to investigate media
outlets for failing to pay tax. Both radios are in contact with both Ministries to
regularize their license and tax situations. Until that date, the Ministry of
Information had consented for both radio outlets to operate in Cambodia without
any formal registration as they were only hiring airtime from other radio stations.

On 21 August 2017, the Ministry of Information abruptly revoked the licenses of
radios emitting on a total of 36 FM frequencies in 19 provinces and the Phnom
Penh Municipality. The grounds cited in the ministerial decisions were that the
radios concerned had violated their license with the Ministry and the terms on
which they had been permitted to operate. No further detail was provided. No
prior reminder or warning had been issued by the Ministry. Most of these radios
were renting airtime to RFA and VOA , to the independent Voice of Democracy
(VOD) broadcast of the Cambodia Centre for Independent Media (CCIM), and,
for one of them emitting in 16 municipality/provinces, to a programme by the
main opposition party, the Cambodia National Rescue Party.



On 24 August 2017, the Ministry of Information indicated in a press conference
that he would file criminal complaints to the Courts for “breach of trust”, against
radio stations that did not honour their license agreement, as those radio stations
would have not clearly requested in their agreement with the Ministry the
authorization for renting airtime for RFA and VOA, or had exceeded their
approved rental time. Separately, on the same day, one radio was authorized by
the Ministry of Information to continue broadcast on the condition to go back to
the rental time initially approved in its license with the Ministry

On 28 August 2017, five radio stations submitted a written request to the Minister
of Information asking for their license to be reinstated, on the promise to strictly
abide with the content of their agreement. A response is pending.

On 3 September, the Ministry of Information sent an administrative letter to the
last two radios that had remained authorised to broadcast RFA and VOA after the
21% of August. The letter ordered them to immediately stop broadcasting VOA
and RFA on the ground that their Cambodian offices were not registered at the
Ministry of Information, or see their own license revoked.

As a result from these successive measures, VOD and opposition-aligned Moha
Nokor Radio have been both completely taken off air across the country, while
RFA and VOA are no longer available on FM bandwith.

The Cambodia Daily newspaper

On 4 August 2017, the Ministry of Economy and Finance notified the independent
English language newspaper The Cambodia Daily of a tax reassessment according
to which the media company had to pay 25,756,015,695 Riels of tax arrears
(approximately USD 6.3 million). The tax bill dates back 10 years and covers the
newspaper’s operations both under the previous ownership and under the new
ownership since 1 April 2017. It is to be settled within 30 days. The amount
includes 40% penalty and 2% interest per month, with more than half of the total
amount related to the interest.

The tax reassessment notice containing confidential tax information was leaked to
the government aligned online media outlet Fresh News which published it on 4
August 2017, before it was delivered to The Cambodia Daily. In addition, the
General Director of the General Department of Tax (GDT) publicly spoke about
the case on 20 August, declaring that the newspaper would be completely shut
down if it failed to pay the bill by 4 September 2017.

On 22 August 2017, the Prime Minister publicly called the paper a “Chief Thief”
and said it would have to pay, or “pack and go”. On the same day, the Ministry of



Information wrote to the Cambodia Daily that its application for the renewal of its
license, submitted on 25 July 2017, was not being considered by the Ministry, as
the newspaper owed unpaid taxes to the State. The previous license expired on 12
August 2017.

The Cambodia Daily disputed the basis and information used for the calculation
of the tax bill and reiterated at several occasions its willingness to collaborate in a
transparent audit process while calling for the respect of basic ethics of
professional confidentiality. No review of the tax bill was accepted by the tax
authorities.

As a result, on 3 September, the newspaper announced its last edition for the
following day, namely the deadline set by GDT to pay back all tax allegedly due,
and its “immediate closure amid threats”. The GDT Director publically stated that
The Cambodia Daily would still have to pay taxes owed, even if it closed down,
and that the person responsible for the publication would not be allowed to leave
Cambodia until the payment be made.

On 4™ September, Fresh News published an official letter from GDT to the
Immigration authorities, instructing them to prevent the owner and the manager of
the Cambodia Daily from leaving the country.

In July 2016, Fresh News website published an anonymous letter titled “Behavior
Plunging Cambodians into a Bonfire of War Because of Foreigners” along with an
altered 1943 Nazi propaganda cartoon in which the logos of The Cambodia Daily,
The Phnom Penh Post and Global Witness were superimposed over the faces of
characters about the decapitatation of a woman identified as “Peace” on a
Cambodian flag. The cartoon was entitled “Global Witness, Cambodia Daily and
Phnom Penh Post are the enemy of Peace and Development in Cambodia”. At the
time, the spokesperson of the Council of Ministers stated that the logic of the
letter was sound and that both newspapers were “part of the opposition against the
Prime Minister”.

The incidents described above raise serious concern about the application of
Cambodian law, and their fair and equal application without distinction on any ground.
We are concerned that the measures above represent disproportionate restrictions and
appear to have taken place without due process, and that they may be directly related to
the nature of the media concerned, whether they are independent, opposition-aligned or
US-funded. We are further concerned that the current restrictions against the media is
affecting the fundamental right of people to freely seek, receive and impart information
and ideas through the media of their choice, a right that is recognized in the constitution
of Cambodia and protected under Cambodia’s international obligations. Considering the
importance of the right to freedom of expression, including media freedom, for the



enjoyment of the right to participate in public affairs, we are concerned that these
developments are taking place, as Cambodia is entering its last year before the
parliamentary elections in July 2018.

While we do not wish to prejudge the accuracy of these allegations, we would like
to draw the attention of your Excellency’s Government to the relevant norms and
standards that are applicable to the issues brought forth by the situation described above.
In particular, we would like to refer to article 19 of the International Covenant for Civil
and Political Rights (ICCPR), ratified by Cambodia in 1992, which provides for the right
to freedom of opinion and expression. In this connection we would like to underline that
any restriction to freedom of expression must meet the high threshold established by
article 19(3) of the ICCPR, that is, be provided by law, and necessary and proportionate
for the protection of a legitimate objective. We also reiterate the principle enunciated by
Human Rights Council 12/16, which calls upon States to refrain from imposing
restrictions which are not consistent with article 19(3) of the ICCPR, including practices
such as the closing of publications or other media and the abuse of administrative
measures.

The full texts of the human rights instruments and standards recalled above are
available on www.ohchr.org or can be provided upon request.

In view of the urgency of the matter, we would appreciate a response on the initial
steps taken by your Excellency’s Government to safeguard the rights of the above-
mentioned entities in compliance with international instruments.

As it is our responsibility under the mandates provided to us by the Human Rights
Council, to seek to clarify all cases brought to our attention, we would be grateful for
your observations on the following matters:

1. Please provide any additional information and any comment you may have
on the above mentioned allegations.

2. Please provide information about the legal basis for the revocation of the
radio licenses. Please explain how this measure, and the lack of prior
notification, complies with Cambodia’s obligations under international
law, in particular with article 19 of the ICCPR and with the guarantees of
due process.

3. Please provide information on the conditions upon which media licenses
from the Ministry of Information can be reinstated, renewed or issued, and
any legal restrictions to the operations of licensed organizations.


http://www.ohchr.org/

4. Please provide the full details of the procedures and norms followed by the
Ministry of Economy and Finance in undertaking the audit of the
Cambodia Daily as well as the rules of due process.

5. Please provide information on the legal and administrative framework
governing media in Cambodia, in particular with regard to the protection
of freedom of the media, and any restriction thereof provided for by law.

6. Please provide information on the legal framework governing bankrupcy
in Cambodia as well as on the power of tax authorities to provide
instruction to the immigration police.

While awaiting a reply, we urge that all necessary interim measures be taken to
halt the alleged violations and prevent their re-occurrence and in the event that the
investigations support or suggest the allegations to be correct, to ensure the accountability
of any person responsible of the alleged violations.

We intend to publicly express our concerns in the near future as, in our view, the
information upon which the press release will be based is sufficiently reliable to indicate
a matter warranting immediate attention. We also believe that the wider public should be
alerted to the potential implications of the above-mentioned allegations. The press release
will indicate that we have been in contact with your Excellency’s Government’s to clarify
the issue/s in question.

Your Excellency’s Government’s response will be made available in a report to be
presented to the Human Rights Council for its consideration.

Please accept, Excellency, the assurances of our highest consideration.

David Kaye
Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion
and expression

Rhona Smith
Special Rapporteur on the situation of human rights in Cambodia



