X3
*% TINBOUND NOTIFICATION : FAX RECEIVED SUCCESSFULLY
STATUS
TIME RECEIVED REMOTE CSID EggATION I53AGES ek
e 2 A NI GIVIT+02‘|.' 00229179008 22/10/2015 16:18 #189 P.001/ 005
ol

From:Mission Bahrain

R

z
Wanlen
: :..;'“7 . -, v .
Mnd s

- e

Geneva, 22nd QOctober 2015
1/5(4) - 329 (wg)

CORRIGENDUM

The Permanent Mission of the Kingdom of Bahrain to United Nations Office and
other International Organizations in Geneva presents its compliments to the
Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR), and would
like to refer to its note verbale no. 1/5(4)-327 (wg) dated 20 October 2015,
containing the reply of the Ministry of Information Affairs of the Kingdom of
Bahrain on the AL BHR 4/2015, dated 18 August 2015, sent by the Special
Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion
and expression, regarding the temporary suspension of the independent
newspaper Al Wasat and restrictions to freedom of expression and opinion in
Bahrain.

In this regards, the Mission has the honour to enclose herewith the updated
version of the aforementioned reply.

The Permanent Mission of the Kingdom of Bahrain avails itself of this
Opportunity to renew to the Office of the High Commissioner for Human Rights
the assurance of its highest consideration.

Mr, Karim Ghezraoui
Chief a.i.

Special Procedures Branch
Office of the United Nations High Commissioner for Human
Palais Wilson

Rue des Paquis 52

1201 Geneve

Fax: +41 22 917 90 06 /917 90 08

ghts

i SvalVienne: : ave, Suisse
Mission: Permanenie du Royaume du Bahrein auprds de I'Office des Nations Unies Geaﬂevef‘we'mi; C.P. 39, 1292 Chambésy Genave, Su
o v Tel: (+41} 22 758 96 40, Fax: (+41) 22 758 98 50 - E-mait: geneva.mission@mofa.gov.bh




From:Mission Bahrailn To:002291792008 22/10/2015 16:19 #189 P.O02/005

Response to inquiry from the Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression on the
Suspension of Al Wasat Newspaper.

Pursuant to the Special Rapporteur’s letter of 18 August 2015, regarding the temporary cessation of the
circulation of the Al Wasat newspaper on 6 August and lified on 8 August. The Government of Bahrain
would like 10 1ake this opportunity to address certain inaccuracies reported to the Special Rapporteur and
provide further clarifications to issues contained in the letter. For instance, the letter:

*  Characterized the issue as a decision by the regulator to shut down Al Wasat's operations whereas,
in reality, the regulatory decision impacted only two editions of Al Wasat, i. e. ~ the 7th and the
8th of August editions.

* Suggested this was an extraordinary event whereas, in reality, the matter involved an ordinary
problem, with its own history and context, that had already been swiftly and cordially resolved by
mutual agreement of the regulator and the publication to each party’s satisfaction -as is evident
from the fact that circulation ressmed from the 9th of August edition.

¢  Stated that the impact of this event raised concerns about Bahrain's compliance with intemational
human rights law whereas, in reality, all the concerned parties had, following resolution of the
problem, promptly moved on as per normal - as is evident from the fact that no court or other legal
proceedings were brought by the publication challenging the regulatory decision.

The facts are set out in the Annexure to this letter and they make clear that the regulatory decision to
withhold issuance of the 7th and the 8th of August morning edition was entirely legal and taken solely
because of Al Wasat's repeated and long-standing editorial negligence and malpractice consisting of: (i)
failing to fact-check; (ii) blurring the distinction between fact, opinion, speculation and gossip; (iii)
repeated and pronounced use of unnecessary inflammatory, inciting, and socially divisive language; and
(v) failing to exercise restraint and caution where matters of life and death are involved, especially during
times of heightened social and regional tensions.

These editorial problems had repeatedly been brought to Al Wasat's attention prior to aking the regulatory
decision. Each time Al Wasat had accepted its responsibility. However, the problems persisted,
necessitating the regulatory decision. Once taken, the regulator and affected party constructively worked
together to resolve the matter swiftly and cordially. This was done in less than 48 hours. Circulation
resumed immediately and without restriction. Al Wasat continues to publish whatever it wants to, and
takes whatever political ideological line its editors wish to publish. As long as it does so in accordance with
the legal and journalistic standards applicable to it, the Government of Bahrain did not and

does not interfere in its freedom to publish.

This is done within a wider spectrum of efforts to guarantee the rights of journalists and promote and
protect freedom of expression in Bahrain. The 2011 Report of the Bahrain Independent Commission of
Inquiry (BIC1) recommended reforms to the media sector with special emphasis on social reconciliation.
The Government has implemented the media-related BICI recommendations in two main ways,

On 11 October 2012, new laws came into force that strengthen freedom of expression by limiting the
grounds for restricting speech. In particular, Articles 168 and 169 of the Penal Code were amended to
narrow the restrictions. Further, Bahrain is receiving the assistance of international experts on appropriate
levels of legal regulation of freedom of expression. Moreover, the National Institute of Human Rights is
actively engaged in making specific recommendations to the Government or highlighting individual cases
of concern. Finally, the IAA is actively promoting the training of journalists 1o develop a mature and
responsible press cadre. In that regard Bahrain's regulator signed an agreement to provide professional
training for media personnel and journalists in cooperation with The National Audio visual Institute, and
The Center for Professional Training for Journalism, in Paris.



! 82 P.OO3/005
F Mission Bahrain To: 00229179008 22/10/7/2015 16:20 #1
rom:

A broader media reform plan is being carried out - based exclusively on the principles of pluralism,
neutrality, credibility, and rule of law. Senjor Experts — former leaders of the French media regulator -
were engaged to formulate a media reform plan, which was accepted by the National Commission in
charge of Implementing the BICI Recommendations in Apri12012 (and published on the internet in full as
an annexure to the National Commission's Report). Pursuant to this plan, the High Authority for Media and
Communication was established in June 2013 - the first of its kind in the region - to play a role similar to
OFCOM in the United Kingdom and the Conseil Superieur de I Audiovisuel in France. This Authority is
entirely independent of the rest of government. It sets the professional standards for the media and has a
specific mandate to implement the principles of pluralism and neutrality in its regulatory function.

The central element of the media reform plan is the creation of a unified and updated media law to govern
all aspects of the Bahraini media landscape. The project was begun in 2012. A draft passed through several
stages of government review. where it is being considered.



From:Mission Bahrain To: 00229179008 22/10/2015 16:20 #1892 P.O04/005
9 Oct 2015 Q238PM IAA 17681112 page 5
Annexure

* On 17 February 2015, A/ Wasar published a two-page long-form article titled
“From Slavery to the Corridors: Grand Doll Neighbourkoods ~ On the Bed of
Swrangers: History of Prostitution in Bahrain”. In this piece, the author listed
certain neighbourhoods that he claimed had been historically involved in
prostitution and other illegal activity in Bahrain. The residents of particular
neighbourhoods complained to the regulatory bady that this article violated
provisions of Bahraini law, was false, dishonoured their families, and insulted
their ethical stances. These were strongly felt reactions amongst the residents and
the complaints included reference to the author's prior targeting of the
communities belonging to the neighbourhoods in question.

* On 22 February 2015, the Information Affairs Authority (IAA), the regulator,
pursuant 10 Article 84 of the 2002 Press Law, wrote to A/ Wasat conveying that
the 17 February article contained factual inaccuracies and was divisive and
indicated that A/ Wasar editors needed 10 ensure accuracy and discourage
inflaming the community. 4/ Wasat accepted the waming and did not bring legal
proceedings to challenge it. No further action was taken.

e On |l August 2015, 47 Wasat published an op ed titled “And nevertheless they will
approve of you ...". In this piece, a frequent contributor to 4/ Wasar took aim at
the Bahraini Council of Representatives., Given this author’s historical writings,
his target was obvious to anybody familiar with the Bahraini media debate. In his
article he claimed that the Council of Representatives is backing armed groups
cutside Bahrain - specifically, Mujahedeen-e-Khalq in Iran, “We have also
denounced the support of the Bahraini Council of Representatives 1o Mujahedeen-
e-Khalg, the Iranian organization pursuing armed action in lran™. He also
claimed that Bahrain is interfering in the Iraqi affairs through Daesh “and we have
also refused the Bahraini interference in Iraqi affairs through « Daeshs Eroups
and Bahraini fighters and suicide bombers who are seni there 1o shed the blood of
fragis™.

* The House of Representatives complained to the IAA and required it to take
measures on the grounds that this piece violated provisions of Behraini law,
included false information, was insulting, and inflamed passions.

»  On 3 August 2015, pursuant 10 Article 84 of the 2002 Press Law, the IAA wrote
to A/ Wasat conveying that the | August article contained false information and
requiring the editors to ensure accuracy and refrain from sloppy innuendo-filled
insults intended to inflame passions. Once again, 47 Wasar accepted the warning
and did not bring legal proceedings to chatlenge it. No further action was taken.

* On 6 August 201 5, a suicide bomber in the Kingdom of Saudi Arabia killed 15
people in the south-western city of Abha on the border with Yemen - a number of
whom were active service military, Furthermore, this was the third suicide
bombing at a mosque in Saudi Arsbia during 2015. Further, during the prior



! 05
From:Mission Bahrain To: 00229179008 22/10/7/2015 16:20 #1892 P.005/0

|9 Oct 2015 0238 IAA 17681112 page 6

week, Bahrain saw the first detonation of an IED using C4 explosive, which
claimed the lives of 2 policemen and injured six others in life threatening ways. It
was & time of considerable teasion.

* On 6 August 2015, 4 Wasar published a news piece on the Abha mosque
bombing in which it used certain phrases that in the Arabic language tend to
inflame rather than condole. It caused grave distress both in Bahrain, as well as in
other GCC countries, especially Saudi Arabia. Acting under its legal and
regulators powers, including Articles 19, 84 and 85 of the 2002 Press Law, the
LAA wrote to A/ Wasa requiring it 10 cease publishing the next editions of the
moming edition of the newspaper because of its repeat violations of various
provisions of Bahraini law; its repeatedly publishing unfounded speculation,
unsourced information, gossip, accusation, rumour and worse that shared the
common theme of being socially divisive: and its unthinkingly hostile editorial
policy, not based on reason or argument but rather borne purely out of passion,
towards the governments of Bahrain’s closest allies on the side of whom the
country was currently waging war and the allied forces of which had recently
suffered military fatalities.

¢ On7 August 2015, the Minister responsible for the [AA met with the Chairman of
the Board of Directors of Al Wasar 1o discuss the 1AA decision.

¢ On 8 August 2015, the Editor-in-Chief of A Wasar wrote 1o the IAA committing
10 upholding editorial standards to prevem the publication of false information
and unnecessarily inflammatory and divisive hit pieces.

» On 8 August 2015, the |AA decided that A/ Wasar could continue issuing and
circulating all its editions effective immediately.

* Since then, 4] Wasar has published its editions without any restriction whatsoever
and continues to received Government advertising revenues at constant levels.



